POWIATOWY URZĄD PRACY
W PRUSZKOWIE
INFORMACJA DOTYCZĄCA DZIAŁALNOŚCI
POWIATOWEGO URZĘDU PRACY W PRUSZKOWIE
ZA ROK 2007
Pruszków, styczeń 2008r.
I. Podstawowe dane o Powiatowym Urzędzie Pracy w Pruszkowie
Nazwa Urzędu:
Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie
Urząd może używać również skrótu – PUP
Adres Urzędu:
ul. Andrzeja 26
05-800 Pruszków
Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie jest jednostką organizacyjną podległą Staroście, którego organem opiniodawczo-doradczym jest Powiatowa Rada Zatrudnienia. Urząd Pracy działa w oparciu o zatwierdzony regulamin organizacyjny. Obejmuje swą działalnością sześć jednostek samorządu terytorialnego: Brwinów, Michałowie, Nadarzyn, Piastów, Pruszków, Raszyn.
Zadania wykonywane:
1) opracowanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;
2) pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy;
3) udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w znalezieniu pracy, a także przez pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe i informację zawodową oraz pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy. Udzielanie pomocy pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników przez pośrednictwo pracy oraz poradnictwo zawodowe i informację zawodową;
4) rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy;
5) inicjowanie i wdrażanie instrumentów rynku pracy;
6) inicjowanie, organizowanie i finansowanie usług i instrumentów rynku pracy;
7) inicjowanie i wspieranie metodyczne tworzenia klubów pracy działających w innych powiatowych urzędach pracy, instytucjach i organizacjach;
8) opracowywanie analiz i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych, oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby powiatowej rady zatrudnienia oraz organów zatrudnienia;
9) współdziałanie z powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy;
10) współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i szkoleniach, organizacji robót publicznych;
11) przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia;
12) wydawanie decyzji o:
a) uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego,
b) przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, dodatku szkoleniowego albo stypendium, dodatku aktywizacyjnego,
c) obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, dodatku szkoleniowego, stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia finansowanych z Funduszu Pracy,
13) realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji;
16) realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, w szczególności realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci EURES. Realizacja zadań związanych z międzynarodowym przepływem pracowników wynikających z odrębnych przepisów, umów oraz porozumień zawartych z partnerami zagranicznymi;
17) badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca;
18) organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników powiatowego urzędu pracy;
19) organizowanie projektów w zakresie promocji zatrudnienia, przeciwdziałania bezrobociu, wynikających z programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy .
Zakres wykonywanych przez PUP zadań wynika z:
- Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. nr 99 poz. 1001 z późniejszymi zmianami);
- Ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004r. nr 19 poz. 177 z późniejszymi zmianami);
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ( Dz. U. z 2004r. nr 210 poz. 2135),
- Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. nr 142 poz.1592 z późniejszymi zmianami);
- Ustawy z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 1998r.
nr 137 poz. 887 z późniejszymi zmianami);
- Ustawa z dnia 22 marca 1990r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001r. nr 142 poz.1593 z późn. zm.);
- Ustawa z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005r. nr 249, poz. 2104
z późn. zm);
- Przepisów wykonawczych do ww. ustaw;
- Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie.
Przy realizacji zadań w zakresie promocji zatrudnienia i wykorzystania środków Funduszu Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie współdziała z Powiatową Radą Zatrudnienia oraz innymi organami rządowej administracji ogólnej, organami samorządów terytorialnych, poszczególnymi pracodawcami, oraz innymi organizacjami działającymi w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej.
II. Zatrudnienie i organizacja
2.1 Zatrudnienie
Wg stanu na koniec 2007r. w Powiatowym Urzędzie Pracy w Pruszkowie liczba zatrudnionych wynosiła 32 osoby.
w tym:
- 20 osób zatrudnionych na czas nieokreślony,
- 1 osoba zatrudniona w niepełnym wymiarze czasu pracy.
W dniu 2 marca 2007r. wydane zostały dwa rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie standardów rynku pracy oraz w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia przez publiczne służby zatrudnienia usług rynku pracy, nakładające na powiatowe urzędy pracy obowiązek ustalenia minimalnej liczby pracowników realizujących pośrednictwo pracy. Na ich podstawie Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie dokonał zmian organizacyjnych oraz zwiększył liczbę pracowników Działu aktywizacji i pośrednictwa pracy.
Wykształcenie pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie:
- wyższe - 18 osób
(w tym 5 osób uczęszcza na studia uzupełniające, 1 osoba na studia doktoranckie);
- średnie - 13 osób
( w tym 7 osób uczęszcza na studia wyższe).
- podstawowe – 1 osoba
2.2 Organizacja
Zadania w zależności od charakteru wykonywane były przez poszczególne działy:
- Referat ds. Kadr i Administracji - inspektor ds. kadr,
- sekretarka,
- sprzątaczka.
Podstawowe zadania: obsługa kadrowa, obsługa administracyjno gospodarcza Urzędu, organizacja pracy Urzędu, prowadzenie sekretariatu, prowadzenie dziennika kancelaryjnego, wysyłka korespondencji, informowanie o usługach i działalności Urzędu, wykonywanie zestawień i analiz statystycznych, utrzymanie czystości w pomieszczeniach siedziby Urzędu.
- Stanowisko ds. Prawnych - radca prawny
Podstawowe zadania: udzielanie porad prawnych, sporządzanie opinii prawnych, opracowywanie projektów aktów prawnych.
- Dział ds. Ewidencji i Świadczeń - kierownik komórki organizacyjnej,
- 2 pracowników rejestracji,
-2 pracowników obsługujących osoby zarejestrowane,
- pracownik udzielający informacji, archiwista
- pracownik obsługujący system PŁATNIK.
Podstawowe zadania: kierowanie komórką organizacyjną, rozpatrywanie skarg, wniosków oraz
odwołań od decyzji administracyjnych, wydawanie decyzji, rejestracja bezrobotnych, formalna
obsługa klienta, obsługa świadczeń dla bezrobotnych, wydawanie legitymacji
ubezpieczeniowych, obsługa systemu PŁATNIK, archiwizowanie dokumentów.
- Dział d/s Aktywizacji i Pośrednictwa Pracy - kierownik komórki organizacyjnej,
- 2 pośredników pracy,
- 2 pośredników pracy – stażystów,
- 3 osoby zajmujące się aktywnymi formami,
- doradca zawodowy,
- 2 doradców zawodowych – stażystów,
- lider Klubu Pracy,
- pracownik ds. dotacji,
- 2 pracowników koordynujących projekty.
Podstawowe zadania: kierowanie komórką organizacyjną, wydawanie decyzji dotyczących dodatku aktywizacyjnego, diagnozowanie rynku pracy, realizacja ofert pracy, współpraca z pracodawcami, gospodarowanie środkami FP oraz EFS, promocja zatrudnienia, usługi sieci EURES, organizowanie szkoleń dla osób bezrobotnych, organizowanie prac interwencyjnych, robót publicznych, staży, przyznawanie środków na podjecie działalności gospodarczej, poradnictwo zawodowe, realizacja projektów EFS.
- Dział Finansowo-Księgowy - główny księgowy
- 3 pracowników ds. finansowo-księgowych
Podstawowe zadania: kierowanie komórką organizacyjną, obsługa księgowa budżetu, obsługa księgowa FP oraz EFS, obsługa finansowo-bankowa, windykacje.
- Referat d/s Naliczania Świadczeń - kierownik referatu,
- pracownik naliczający świadczenia.
Podstawowe zadania: kierowanie referatem, wydawanie decyzji dotyczących nienależnie pobranych świadczeń, obsługa z zakresu naliczania świadczeń, wydawanie Rp7, wydawanie informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11).
W toku wykonywanych zadań wydanych zostało:
- Ø 7 506 zaświadczeń potwierdzających status osoby bezrobotnej oraz wysokość pobieranych świadczeń,
- 470 zaświadczeń archiwalnych,
- 402 zaświadczenia do celów naliczenia kapitału początkowego,
- 223 zaświadczenia potwierdzające odbycie stażu oraz przygotowania zawodowego,
- 12 067 decyzji administracyjnych,
- 25 postanowień,
- 209 legitymacji ubezpieczeniowych.
2.3 Nadzór i kontrola przestrzegania prawa
W roku 2007 od decyzji wydanych przez tutejszy Urząd wpłynęły 92 odwołania osób bezrobotnych. W wyniku dokonanej analizy w oparciu o art.132 Kpa rozpatrzono we własnym zakresie 63 odwołania z czego większość dotyczyła przywrócenia statusu osoby bezrobotnej. 29 odwołań zostało przekazanych do rozpatrzenia przez organ II instancji.
Organ odwoławczy Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, ul. Czerniakowska 44 po rozpoznaniu spraw w:
- 21 przypadkach podtrzymał decyzję PUP,
- 5 przypadkach uchylił decyzję PUP,
- 2 przypadkach stwierdził uchybienie terminu przez bezrobotnego do wniesienia odwołania,
- 1 przypadku odwołanie przekazano do ponownego rozpatrzenia.
W roku 2007 w tutejszej jednostce przeprowadzone zostały 3 kontrole zewnętrzne dokonane przez:
- Firmę „Info Audit” Sp.z o.o.
- audyt zewnętrzny projektu SPO RZL Działanie 1.2 i 1.3,
- Wojewódzki Urząd Pracy, Wydział Obsługi EFS:
- kontrola projektu SPO RZL/2.14/I/1.2a/13/110/06,
- kontrola projektu SPO RZL/2.14/I/1.3a/14/148/06
- Firmę „CompNet”
- audyt legalności oprogramowania oraz wdrażania zasad i procedur zarządzania oprogramowaniem.
2.4 Rekrutacja i dobór kadr
Zgodnie ze zmianą Ustawy z dnia 22 marca 1990r. o pracownikach samorządowych, w 2007 roku w PUP w Pruszkowie prowadzono procedurę naboru na wolne stanowiska urzędnicze w oparciu o otwarty i konkurencyjny nabór na wolne stanowiska pracy. Przyjmowano dokumenty aplikacyjne, przeprowadzano rozmowy kwalifikacyjne. W roku 2007 ogłoszono 11 ofert na 13 wolnych stanowisk urzędniczych.
W wyniku postępowań konkursowych wpłynęło 46 ofert, z czego:
- 14 ofert nie spełniło warunków formalnych,
- 2 osoby podjęły pracę w trakcie badania ofert,
- 30 osób zostało zaproszonych na rozmowę kwalifikacyjną.
W wyniku naboru wyłoniono 12 najlepszych kandydatów na stanowiska urzędnicze.
2.5 Sieć komputerowa
W 2007r. na potrzeby tutejszego Urzędu zakupiony został nowy sprzęt komputerowy za kwotę – 19 741,60 zł, oraz zmodernizowano starszy sprzęt komputerowy, co znacznie poprawiło funkcjonowanie systemu komputerowego. Zakupu dokonano zgodnie z art. 4 pkt 8 ustawą Prawo zamówień publicznych.
Również w roku 2007 w Urzędzie Pracy w Pruszkowie został przeprowadzony przez Firmę „CompNet” audyt sieci komputerowej funkcjonującej w jednostce mający na celu zbadanie legalności oprogramowania oraz wdrażania zasad i procedur zarządzania oprogramowaniem.
2.6 Archiwum
Z dniem 1 stycznia 2007r. Zarządzeniem Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie, za zgodą Archiwum Państwowego w Warszawie, wprowadzone w życie:
- Instrukcję kancelaryjną,
- Rzeczowy wykaz akt,
- Instrukcję o organizacji i zakresie działania składnicy akt.
Za zgodą Archiwum Państwowego m. st. Warszawy, Oddział w Grodzisku Mazowieckim wybrakowano i przekazano na makulaturę lub zniszczenie ok. 30 mb dokumentacji.
- III. Liczba i stopa bezrobocia
Według danych wyliczonych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Pruszkowie na podstawie sprawozdań statystycznych w końcu grudnia 2007r. w ewidencji tutejszego Urzędu pozostawało 3 716 osób tj. o 1 298 osób mniej niż w analogicznym okresie roku 2006, w tym:
- 3 650 osób bezrobotnych,
- 66 osób poszukujących pracy.
Na koniec poszczególnych miesięcy 2007r. sytuacja osób bezrobotnych w powiecie pruszkowskim kształtowała się zgodnie z przedstawioną poniżej tabelą.
2006r. |
2007r. |
||||||||
Stopa bezrobocia aktywnych zawodowo dla powiatu |
Bezrobotni ogółem |
Stopa bezrobocia aktywnych zawodowo |
Bezrobotni |
Poszukujący pracy |
Razem |
||||
Ogółem |
W tym z prawem do zasiłku
|
||||||||
dla kraju |
dla powiatu |
||||||||
Styczeń |
11,1% |
6 027 |
15,1% |
9,2% |
5 004 |
623 |
77 |
5 081 |
|
Luty |
11,2% |
6 084 |
14,9% |
9,0% |
4 919 |
603 |
74 |
4 993 |
|
Marzec |
11,2% |
6 070 |
14,4% |
8,6% |
4 667 |
517 |
69 |
4 736 |
|
Kwiecień |
11,0% |
5 983 |
13,7% |
8,3% |
4 470 |
492 |
67 |
4 537 |
|
Maj |
10,7% |
5 804 |
13,0% |
8,0% |
4 340 |
495 |
68 |
4 408 |
|
Czerwiec |
10,3% |
5 541 |
12,4% |
7,8% |
4 202 |
501 |
66 |
4 268 |
|
Lipiec |
10,1% |
5 456 |
12,2% |
7,7% |
4 177 |
488 |
64 |
4 241 |
|
Sierpień |
9,9% |
5 343 |
11,9% |
7,5% |
4 057 |
476 |
61 |
4 118 |
|
Wrzesień |
9,6% |
5 173 |
11,6% |
7,2% |
3 899 |
455 |
66 |
3 965 |
|
Październik |
9,2% |
4 972 |
11,3% |
6,9% |
3 755 |
459 |
66 |
3 821 |
|
Listopad |
9,0% |
4 847 |
11,2% |
6,8% |
3 705 |
460 |
66 |
3 771 |
|
Grudzień |
9,1% |
4 941 |
11,1% |
6,7% |
3 650 |
459 |
66 |
3 716 |
Jak wynika z powyższej tabeli od początku roku 2007 liczba osób bezrobotnych spadła o 1 354 osoby tj. o 27,06%. W analogicznym okresie roku 2006 spadek ten wynosił 1 086 osób ( 18,02%) czyli był o 268 osób (tj. 9,04 punktu procentowego) niższy niż w roku 2007.
W poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego, liczba osób bezrobotnych zarejestrowanych w tutejszym Urzędzie w grudniu 2007r. w podziale na poszczególne miasta i gminy kształtowała się następująco:
Wyszczególnienie |
Bezrobotni zarejestrowani |
|||||
Ogółem 2005r. |
Ogółem w 2006r. |
Ogółem w 2007r. |
||||
Razem |
W tym kobiety |
Razem |
W tym kobiety |
Razem |
W tym kobiety |
|
Brwinów |
912 |
436 |
833 |
402 |
612 |
302 |
Michałowice |
483 |
233 |
404 |
219 |
341 |
180 |
Nadarzyn |
320 |
167 |
278 |
148 |
211 |
113 |
Piastów |
866 |
438 |
758 |
387 |
564 |
306 |
Pruszków |
2 566 |
1 246 |
2 134 |
1 033 |
1 519 |
782 |
Raszyn |
638 |
316 |
534 |
278 |
403 |
213 |
RAZEM |
5 785 |
2 836 |
4 941 |
2 467 |
3 650 |
1 896 |
Osoby zamieszkujące na terenie Pruszkowa, jako największa grupa stanowiły 41,62% ogółu zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, liczba ta była o 1,57 punktu procentowego niższa niż w roku 2006. Obserwując dane zamieszczone w tabeli można ustalić, iż w roku 2007 procentowy udział bezrobotnych z poszczególnych gmin w stosunku do liczby ogółu bezrobotnych jest porównywalny do lat ubiegłych.
IV. Zmiany w poziomie bezrobocia
W 2007r. Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie :
- zarejestrował 5 026 bezrobotnych – o 573 osoby mniej niż w roku poprzednim,
- wyłączył z ewidencji 6 130 bezrobotnych – o 312 osób mniej niż w roku 2006.
W ciągu dwunastu miesięcy roku 2007 odpływz bezrobocia był większy od napływu do bezrobocia o 1 104 osoby.
Napływ i odpływ bezrobocia w okresie od stycznia do grudnia 2007r.
Wyszczególnienie |
2006r. |
2007r. |
|||||
Napływ |
Odpływ |
Napływ |
Odpływ |
||||
Razem |
Z tytułu podjęcia pracy |
Niepotwierdzenia gotowości do pracy |
Inne |
||||
Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień |
642 442 529 352 351 387 451 396 466 532 529 522 |
399 385 543 439 530 650 536 509 636 733 654 428 |
513 621 371 401 421 349 394 328 465 448 416 299 |
450 513 623 598 551 493 419 448 623 592 466 354 |
231 212 222 236 202 190 175 151 193 202 213 147 |
143 203 229 183 167 219 178 201 219 217 143 141 |
76 98 172 179 182 84 66 96 211 173 110 66 |
Razem |
5 599 |
6 442 |
5 026 |
6 130 |
2 474 |
2 243 |
1 513 |
Jak wynika z powyższych danych główną przyczyną wyłączenia z rejestru bezrobotnych w roku 2007 były podjęcia pracy. W okresie od stycznia do grudnia 2007r. zgłosiło podjęcie pracy 2 474 osób, co stanowi 40,36 % ogółu odpływu.
V. Bezrobotni będący w szczególnej sytuacji na rynku pracy
5.1 Bezrobotni do 25 roku życia
W końcu grudnia 2007r. w ewidencji tutejszego Urzędu pozostawały 332 osoby bezrobotne w wieku do 25 roku życia. Stanowili oni 10,0 % ogółu bezrobotnych. W stosunku do roku 2006 liczba ta była mniejsza o 274 osoby, natomiast w stosunku do ogólnej liczby bezrobotnych spadła o 2,26 punktu procentowego. W ciągu całego roku 2007 w tutejszym Urzędzie zostało zarejestrowanych 1 241 osób do 25 roku życia w tym 702 kobiety. Wyłączono z ewidencji 1 411 osób ( 763 kobiety), w tym 468 z powodu podjęcia zatrudnienia.
5.2 Bezrobotni powyżej 50 roku życia
Bezrobotni powyżej 50 roku życia na dzień 31 grudnia 2007r. stanowili grupę 1 297 osób tj. 35,53% ogółu bezrobotnych. Napływ do bezrobocia tej kategorii osób w 2007r. wyniósł 919 osób w tym 334 kobiety, natomiast odpływ 1 121 osób (392 kobiety). Spośród osób wyrejestrowanych 390 podjęło pracę. Napływ osób powyżej 50 roku życia stanowił 18,28% napływu ogólnej liczby bezrobotnych.
5.3 Długotrwale bezrobotni
Liczba osób długotrwale bezrobotnych tj. osób pozostających w rejestrach urzędów pracy łącznie przez okres ponad 12 miesięcy w okresie ostatnich dwóch lat, kształtowała się w końcu 2007 roku na poziomie 2 269 osób, a ich udział w ogólnej liczbie bezrobotnych wynosił 62,16%. W okresie od stycznia do grudnia 2007r. zarejestrowano 1 757 bezrobotnych z tej kategorii w tym 882 kobiety. Wyłączono z ewidencji 2 612 osób (1 252 kobiety ), z czego w wyniku działań Urzędu skierowanych do tej grupy bezrobotnych lub z własnej inicjatywy 924 osoby podjęły pracę.
Tabela przedstawia napływ i odpływ poszczególnych grup osób bezrobotnych będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy 2007r.
Wyszczególnienie |
Bezrobotni do 25 roku życia |
Bezrobotni powyżej 50 r. życia |
Bezrobotni długotrwale |
||||||
Napływ |
Odpływ |
Napływ |
Odpływ |
Napływ |
Odpływ |
||||
Ogół |
Podjęcie pracy |
Ogół |
Podjęcie pracy |
Ogół |
Podjęcie pracy |
||||
Styczeń |
136 |
112 |
53 |
94 |
87 |
34 |
188 |
176 |
80 |
Luty |
143 |
149 |
40 |
72 |
71 |
32 |
140 |
203 |
81 |
marzec |
96 |
137 |
39 |
88 |
106 |
35 |
175 |
261 |
83 |
kwiecień |
101 |
153 |
61 |
65 |
126 |
52 |
149 |
248 |
84 |
maj |
101 |
108 |
40 |
77 |
118 |
36 |
141 |
272 |
90 |
czerwiec |
93 |
107 |
32 |
77 |
84 |
39 |
130 |
220 |
86 |
lipiec |
105 |
98 |
30 |
60 |
80 |
29 |
141 |
171 |
70 |
sierpień |
97 |
94 |
26 |
56 |
70 |
23 |
114 |
195 |
62 |
wrzesień |
103 |
134 |
32 |
87 |
109 |
33 |
116 |
262 |
78 |
październik |
108 |
126 |
46 |
88 |
116 |
41 |
172 |
271 |
75 |
listopad |
103 |
115 |
45 |
81 |
85 |
44 |
171 |
203 |
83 |
grudzień |
55 |
78 |
24 |
74 |
69 |
24 |
120 |
130 |
52 |
RAZEM |
1 241 |
1 411 |
468 |
919 |
1 121 |
422 |
1 757 |
2 612 |
924 |
5.4 Niepełnosprawni
W końcu grudnia 2007r. w ewidencji tutejszego Urzędu pozostawało 75 bezrobotnych niepełnosprawnych, w tym 33 kobiety. Wśród osób niepełnosprawnych najliczniejszą grupę stanowiły osoby w wieku 45-54 lata - w liczbie 35, osoby pozostające bez pracy powyżej 24 miesięcy – 38 osób oraz z wykształceniem gimnazjalnym i poniżej w liczbie 34 osób.
Wśród 66 osób zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Pruszkowie jako osoby poszukujące pracy osoby niepełnosprawne stanowiły 60,61% osób ogółu poszukujących pracy tj. 40 osób.
Najczęściej spotykanym rodzajem schorzenia wśród osób niepełnosprawnych są choroby neurologiczne, układu oddechowego oraz narządów ruchu.
VI. Struktura bezrobocia
Struktura bezrobocia wg wieku
Wiek |
31.12.2006r. |
31.12.2007r. |
31.12.2007r. |
||||||||
ogółem |
w tym kobiety |
ogółem |
w tym kobiety |
Brwinów
|
Michałowice |
Nadarzyn |
Piastów |
Pruszków |
Raszyn |
||
18-24 25-34 35-44 45-54 55-59 60-64
|
612 1 218 918 1 572 496 125 |
325 718 497 769 158 -*)
|
332 925 641 1185 445 122 |
192 586 365 605 147 -*) |
70 119 122 200 83 18 |
23 86 59 114 45 14 |
21 62 41 57 21 9 |
42 160 83 195 68 16 |
147 388 260 502 177 45 |
36 107 74 118 50 18 |
|
RAZEM |
4 941 |
2 467 |
3 650 |
1 896 |
612 |
341 |
211 |
564 |
1 519 |
403 |
|
*) zgodnie z art.2 ust.1 pkt 2 lit.b ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U z 2004r. nr 99, poz.1001 z późniejszymi zm.) bezrobotnym jest osoba, o której mowa w art.1 ust.3 pkt 1 i 2 lit a - e i g jeżeli kobieta
nie ukończyła 60 lat.
Analizując powyższe dane zaobserwować można w poszczególnych grupach bezrobotnych, biorąc pod uwagę wiek tych osób, iż w roku 2007 tak jak w roku poprzednim w ogólnej liczbie osób bezrobotnych dominującą grupą były, zarówno wśród mężczyzn jak kobiet, osoby w wieku 45 – 54 lata.
Stanowiły one 32,46% ogółu bezrobotnych.
Struktura bezrobocia wg poziomu wykształcenia
Wykształcenie |
31.12.2006r.
|
31.12.2007r. |
31.12.2007r. |
||||||||
ogółem |
w tym kobiety |
ogółem |
w tym kobiety |
Brwinów
|
Michałowice |
Nadarzyn |
Piastów |
Pruszków |
Raszyn |
||
Wyższe Polic, śr. zaw. Śr. ogólne Zasad. zaw. Gimnazjalne |
364 1 339 438 1 218 1 582 |
236 781 307 488 655 |
346 1000 324 871 1109 |
225 595 223 362 491 |
55 145 48 142 222 |
41 104 36 68 92 |
21 47 24 58 61 |
73 163 43 129 156 |
135 418 151 357 458 |
27 123 27 114 112 |
|
RAZEM |
4 941 |
2 467 |
3 650 |
1 896 |
612 |
341 |
211 |
564 |
1 519 |
403 |
|
Wśród zarejestrowanych bezrobotnych na dzień 31 grudnia 2007r. w ogólnej liczbie zarejestrowanych nadal najliczniejszą grupę stanowiły osoby z wykształceniem gimnazjalnym (podstawowym) wśród mężczyzn w liczbie 1 109 osób, wynoszącą 30,38% ogółu bezrobotnych. Natomiast wśród kobiet w liczbie 595 (16,30% ogółu) osoby z wykształceniem policealnym oraz średnim zawodowym.
Struktura bezrobocia wg czasu pozostawania bez pracy
Czas w miesiącach |
31.12.2006r.
|
31.12.2007r. |
31.12.2007r. |
||||||||
ogółem |
w tym kobiety |
ogółem |
w tym kobiety |
Brwinów
|
Michałowice |
Nadarzyn |
Piastów |
Pruszków |
Raszyn |
||
do 1 1-3 3-6 6-12 12-24 pow. 24 |
428 735 536 714 909 1 619
|
225 301 292 347 484 818 |
278 539 489 573 552 1 219 |
131 274 260 291 299 641 |
39 89 81 94 99 210 |
22 50 52 67 44 106 |
17 43 30 42 32 47 |
38 79 72 77 99 199 |
136 224 193 228 210 528 |
34 53 58 65 65 128 |
|
RAZEM |
4 941 |
2 467 |
3 650 |
1 896 |
612 |
341 |
211 |
564 |
1 519 |
403 |
|
Badając strukturę bezrobotnych wg czasu pozostawania bez pracy, tak jak w roku 2006, dominującą grupę osób stanowiły (zarówno wśród mężczyzn jak i kobiet) osoby pozostające bez pracy powyżej 24 miesięcy, które stanowiły 33,40% ogółu bezrobotnych.
VII. Aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu
7.1 Pośrednictwo pracy
Tutejszy Urząd oprócz ofert pozyskanych poprzez utrzymywanie wielokierunkowych kontaktów z pracodawcami prowadzi pośrednictwo otwarte (pełna oferta wraz z danymi adresowymi pracodawcy, trafia do wiadomości publicznej i kandydaci sami zgłaszają się do pracodawcy), ale dotyczy to jedynie tych sytuacji, gdy pracodawca sam zdecyduje o wyborze takiej metody działania. Organizacja kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy przez Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie przybierała różne formy - najczęściej indywidualne skierowania lub giełdy pracy. W minionym roku nastąpił wzrost liczby zgłaszanych wolnych miejsc pracy o 344 w stosunku do roku 2006. Ze zgłoszonych 2 243 wolnych miejsc pracy w roku 2007 zagospodarowano poprzez zatrudnienie 853 miejsca, co stanowi 38 % ogółu ofert. Głównym powodem, dla którego nie zostały zrealizowane pozostałe oferty był fakt, iż warunki finansowe proponowane przez pracodawców nie spełniały oczekiwań poszukujących pracy oraz oferty kierowane były do specjalistów, których nie posiadamy w ewidencji osób bezrobotnych np.: kierownik budowy, elektryk, technik elektronik, murarz, telemarketer.
Poniższa tabela przedstawia jak na przestrzeni lat 2005-2007 realizowana była usługa pośrednictwa pracy.
L.p |
Wyszczególnienie |
Półrocze 2005r. |
Do końca 2005r. |
Półrocze 2006r. |
Do końca 2006r. |
Półrocze 2007r. |
Do końca 2007r. |
1.
|
Liczba zakładów pozyskanych do współpracy. |
20 |
49 |
25 |
69 |
42 |
101 |
2.
|
Liczba pozyskanych miejsc pracy ogółem. |
707
|
1 306 |
799 |
1 899 |
1 249 |
2 243 |
2.1
|
w tym: liczba niesubsydiowanych miejsc pracy |
445
|
860
|
469 |
1 219
|
760
|
1 435
|
3.
|
liczba anulowanych miejsc pracy |
21 |
36 |
20 |
67 |
39 |
71 |
4.
|
liczba faktycznie zrealizowanych ofert pracy |
431 |
744 |
450 |
1 003 |
379 |
853 |
4.1 |
w tym: w ramach niesubsydiowanych miejsc pracy |
266
|
548
|
245 |
463 |
193 |
433 |
5. |
Efektywność wykorzystania pozyskanych miejsc pracy |
63 |
58 |
55 |
54 |
30*) |
38*) |
*) Znaczny spadek efektywności wykorzystania pozyskanych miejsc pracy jest wynikiem konieczności wprowadzania do systemu od roku 2007 ofert typowych dla cudzoziemców, którzy aby otrzymać zezwolenie na zatrudnienie na terytorium kraju, muszą posiadać opinię powiatowego urzędu pracy o braku kandydata narodowości polskiej na wnioskowane stanowisko. Oferty te następnie są wycofywane, co negatywnie wpływa na efektywność wykorzystania pozyskanych ofert.
W ciągu 2007 roku Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie zorganizował 8 giełd pracy, dla firm: Telecolor w Mławie, Miejskich Zakładów Oczyszczania w Pruszkowie, IMPET HR SERNICE w Warszawie, Wojewódzkiego Zakładu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Warszawie, Zespołu Sprzedażowego Sp. z o.o. w Warszawie, Vigilantes Services Sp. z o.o. w Warszawie, FM Polska Sp.z o.o. w Warszawie, Carletti w Pruszkowie.
Firmy poszukiwały osób na stanowisko: monter urządzeń RTV, robotnik gospodarczy, personel pomocniczy, robotnik- roboty konserwacyjne, telemarketer, doradca klienta, pracownik w przemyśle cukierniczym, pracownik ochrony, magazynier.
Na giełdy pracy zostało zaproszonych 327 osób bezrobotnych, z czego:
- 96 nie zgłosiło się w wyznaczonym terminie,
- 25 odmówiło przyjęcia propozycji pracy,
- 46 dostarczyło zaświadczenia lekarskie o przeciwwskazaniach do pracy.
7.2 Jednorazowe środki finansowe na podjęcie działalności gospodarczej
W 2007 roku Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie przyznał 75 osobom bezrobotnym środki finansowe na rozpoczęcie działalności gospodarczej. W roku ubiegłym forma samo-zatrudnienia wzbudziła ogromne zainteresowanie wśród osób bezrobotnych. Zarówno w roku 2006 jak i 2007 wyraźnie dało się zauważyć wzrost liczby osób bezrobotnych rejestrujących się tylko po to, aby uzyskać status bezrobotnego a w konsekwencji ubiegać się o dotację.
Na realizację tego zadania Urząd wydatkował dwa rodzaje środków finansowanych z :
- Funduszu Pracy w kwocie 903 391,15 zł,
- Europejskiego Funduszu Społecznego w kwocie 68 800,00 zł.
W roku 2007 w wyniku wsparcia finansowego 75 osób bezrobotnych rozpoczęło działalność gospodarczą, w tym 56 podmiotów gospodarczych utworzonych zostało na terenie Powiatu pruszkowskiego. Średnia kwota przyznawanych jednorazowych dotacji to 13 300,00 zł i stwierdzić należy, że prawie wszystkie osoby ubiegające się o środki finansowe otrzymywały maksymalne kwoty.
Nowo powstałe firmy to :
- 22 świadczące usługi z zakresu : nauki kultury, sztuki, finansów, ubezpieczeń, pośrednictwa, działalności artystycznej, projektowania;
- 35 świadczących usługi produkcyjno-usługowe typu: hotelarstwo, produkcja filmów, nagrań wideo-dźwiękowych, sprzątanie, remonty, konserwacja, gastronomia, usługi krawiecki, usługi fryzjerskie, usługi kosmetyczne, protetyka, usługi informatyczne;
- 18 firm prowadzących działalność handlową typu: sprzedaż detaliczna odzieży, sprzedaż sprzętu komputerowego i innych materiałów.
Z dokonanej analizy liczby 75 osób (w tym 40 kobiet) uczestniczących w tym programie wsparcia wynika, że grupę tę stanowiły osoby:
z wykształceniem:
- wyższym - 26 osób
- policealnym i średnim zawodowym - 33 osoby
- zasadnicze zawodowe - 6 osób
- liceum ogólnokształcące - 6 osób
- wykształcenie podstawowe - 4 osoby
w wieku :
- do 25 lat - 5 osób
- 25 – 34 lata - 39 osób
- 35 –49 lat - 22 osoby
- powyżej 50 lat - 9 osób
7.3 Refundacja kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy
W roku 2007 podpisano 17 umów z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, które otrzymały środki na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy dla 18 skierowanych bezrobotnych, w tym:
- 7 kobiet,
- 11 mężczyzn.
Grupę tę stanowiły osoby:
z wykształceniem:
- wyższym - 2 osoby
- policealnym i średnim zawodowym - 8 osób
- zasadnicze zawodowe - 4 osoby
- liceum ogólnokształcące - 1 osoba
- wykształcenie podstawowe - 3 osoby
w wieku :
- do 25 lat - 10 osób
- 25 – 34 lata - 5 osób
- powyżej 50 lat - 3 osoby
na stanowisku:
- fryzjer - 1 osoba
- geodeta - 1 osoba
- pracownik biura projektowego - 1 osoba
- pracownik biurowy - 2 osoby
- stolarz - 2 osoby
- pracownik handlowy - 2 osoby
- monter instalacji elektrycznych - 2 osoby
- pracownik fizyczny - 7 osób
7.4 Prace interwencyjne
W 2007 roku zostało zawartych 59 umów o prace interwencyjne w ramach, których zostały zatrudnione 62 osoby, w tym z wykształceniem:
- wyższym - 6 osób
- policealnym i średnim zawodowym - 15 osób
- LO - 13 osób
- zasadniczym zawodowym - 7 osób
- podstawowym - 21 osób
Wśród skierowanych osób 32 były długotrwale bezrobotne, 26 w wieku do 25 lat, a 20 powyżej 50 roku życia.
Bezrobotni najczęściej podejmowali pracę w zawodach: robotnik gospodarczy, pracownik biurowy, sprzedawca.
W roku 2007 na tę formę wydano 319 287,31 zł (w tym na zobowiązania przechodzące
z 2006 r. – 219 265,00 zł) w tym z:
- Funduszu Pracy - 305 046,40 zł.,
- Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach realizacji programu - 14 240,91 zł.
7.5 Roboty publiczne
W ramach robót publicznych w 2007 roku, organizowanych w oparciu o wolne wnioski od organizatorów, zostało zatrudnionych 60 osób z wykształceniem :
- Średnim zawodowym - 5 osób
- zasadniczym zawodowym - 17 osób
- podstawowym - 38 osób
Spośród w/w osób 45 było długotrwale bezrobotnych a 41 osób ukończyło 50 rok życia.
Bezrobotni byli najczęściej zatrudniani w zawodzie robotnika gospodarczego.
Na roboty publiczne wydano w 2007r. 513 143,64 zł (w tym na zobowiązania z 2006 r. 174 563,00 zł).
7.6 Staże
W 2007 roku zostały zawarte 163 umowy stażowe, w ramach których odbyło staż 208 osób w tym z wykształceniem:
- wyższym - 40 osób
- policealnym i średnim zawodowym - 38 osób
- L. O. - 112 osób
- zasadniczym zawodowym - 13 osób
- podstawowym - 5 osób
Wśród skierowanych osób 183 były bezrobotnymi do 6 miesięcy, 10 osób od 6 do 12 miesięcy, 15 osób od 12- 24 miesięcy.
Bezrobotni najczęściej podejmowali staż w zawodach: pracownik administracyjno-biurowy, sprzedawca, młodszy referent, sekretarka, recepcjonista, pomoc nauczyciela, pracownik fizyczny.
W roku 2007 na tę formę wydano 1 155 282,61 zł (w tym na zobowiązania przechodzące z 2006r. – 611 202,00 zł).
Zakłady, do których została skierowana największa liczba osób w celu odbycia stażu to: Urząd Skarbowy w Pruszkowie, Sad Rejonowy w Pruszkowie, Komenda Powiatowa Policji w Pruszkowie, Urząd Miejski w Piastowie oraz Michałowicach, Urzędy Gminy: Raszyn, Nadarzyn, Brwinów.
7.7 Przygotowanie zawodowe
W 2007 roku zostało zawartych 13 umów w ramach przygotowania zawodowego, w ramach których przygotowanie zawodowe odbyło 14 osób w tym z wykształceniem:
- policealnym - 2 osoby
- średnim zawodowym - 1 osoba
- L. O. - 2 osoby
- podstawowym - 9 osób
Wśród skierowanych osób 4 były bezrobotnymi do 6 miesięcy, 5 osób od 6 do 12 miesięcy, 3 osoby od 12- 24 miesięcy, 2 osoby ponad 24 miesiące.
Bezrobotni najczęściej podejmowali przygotowanie zawodowe w zawodach: pomoc laboratoryjna, salowa, koordynator dystrybucji żywności, pomoc fryzjera, pracownik budowlany .
Na tę formę wydano w 2007r. 59 620,12 zł (w tym na zobowiązania przechodzące z 2006r. – 26 529,00 zł).
7.8 Poradnictwo
W 2007 roku indywidualnym i grupowym poradnictwem zawodowym objęto 628 osób, w tym 289 kobiet. W tej liczbie wyodrębnić należy osoby zarejestrowane jako bezrobotne – 609 osób, osoby zarejestrowane jako poszukujące pracy – 1 osoba oraz inne osoby zasięgające porady zawodowej – 18 osób. Z indywidualnego poradnictwa zawodowego skorzystało 338 osób, (171 kobiet). W 35 zorganizowanych grupowych spotkaniach warsztatowych uczestniczyło 290 osób (118 kobiet). Łącznie przeprowadzono 403 rozmowy doradcze z klientami indywidualnymi.
Najbardziej liczną grupę osób bezrobotnych korzystających z usług poradnictwa zawodowego stanowiły osoby bezrobotne, zarejestrowane do 6 miesięcy - 291 osób. Kolejno liczba osób korzystających z poradnictwa zawodowego według okresu długości zarejestrowania wynosiła: 226 osób zarejestrowanych powyżej 12 miesięcy oraz 94 osoby zarejestrowane od 6 do 12 miesięcy.
Z wyżej wymienionych osób wykształcenie wyższe posiadało 73 osoby, wykształcenie policealne i średnie zawodowe posiadało 101 osób, średnie ogólnokształcące 44 osoby, zasadnicze zawodowe 52 osoby oraz gimnazjalne i poniżej 61 osób.
Udzielane były również indywidualne i grupowe informacje zawodowe. Z usługi indywidualnej informacji zawodowej skorzystało 607 osób, w tym 315 kobiet. Przeprowadzono 36 spotkań grupowej informacji zawodowej, w której uczestniczyło łącznie 228 osób (z czego 222 zarejestrowane jako osoby bezrobotne), w tym 94 kobiety.
Spośród osób korzystających z informacji zawodowej najliczniejszą grupę stanowiły osoby zarejestrowane do 6 miesięcy (150 osób), kolejno zarejestrowani powyżej 12 miesięcy (54 osoby) oraz zarejestrowani od 6 do 12 miesięcy (18 osób).
4 osoby zostały skierowane do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności w celu dokładnego określenia przeciwwskazań do pracy oraz możliwych działań aktywizacyjnych.
7.9 Szkolenia
W roku 2007 na szkolenia organizowane przez Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie skierowano:
- 571 osób na szkolenia grupowe,
- 129 osób na szkolenia indywidualne
Ogółem skierowano 700 osób bezrobotnych w tym:
- 5 osób niepełnosprawnych - szkolenia finansowane ze środków PFRON,
- 517 osób bezrobotnych - szkolenia finansowane ze środków Funduszu Pracy,
- 155 osób bezrobotnych - szkolenia finansowane ze środków EFS Działanie 1.3,
- 13 osób bezrobotnych - szkolenia finansowane ze środków EFS Działanie 1.2,
- 10 osób bezrobotnych - szkolenia finansowane w ramach projektu „Mazowsze 2007”.
Z pośród skierowanych, szkolenie ukończyło 686 osób w tym:
- 5 osób niepełnosprawnych - szkolenia finansowane ze środków PFRON,
- 506 osób bezrobotnych - szkolenia finansowane ze środków Funduszu Pracy,
- 152 osoby bezrobotne - szkolenia finansowane ze środków EFS Działanie 1.3,
- 13 osób bezrobotnych - szkolenia finansowane ze środków EFS Działanie 1.2,
- 10 osób bezrobotnych - szkolenia finansowane w ramach projektu „Mazowsze 2007”.
Szkolenia dla osób niepełnosprawnych
Tematyka szkoleń:
1 . „Zarządca nieruchomości”– 1 osoba,
2. „Archiwista” – 1 osoba,
3. „Operator koparko”- ładowarki” – 1 osoba,
4. „Podstawy obsługi komputera” – 1 osoba,
5. „Księgowość komputerowa” – 1 osoba.
Szkolenia grupowe, finansowane ze środków Funduszu Pracy
Tematyka szkoleń:
- „Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL) – 25 osób,
- „Kadry, płace, ZUS” – 30 osób,
- „Prawo jazdy kategorii C” – 30 osób,
- „Księgowość komputerowa” – 22 osoby,
- „Fakturowanie z obsługą kas fiskalnych” – 15 osób,
- „Kierowca wózków jezdniowych” – 40 osób,
- „Pracownik administracyjno biurowy” – 25 osób,
- „Kasy fiskalne”-35 osób,
- „Podstawy obsługi komputera” – 42 osoby,
- „Magazynier z obsługą wózków jezdniowych”- 30 osób,
- „ABC przedsiębiorczości”-12 osób,
- „Pisanie projektów z wykorzystaniem środków UE”- 12 osób,
- „Szkolenie aktywizujące”-50 osób,
- „Spawanie metodą MIG i MAG”- 5 osób,
- „Profesjonalny sprzedawca z obsługą komputera i kas fiskalnych”-15 osób.
Szkolenia grupowe, współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Działanie 1.3 (dla osób powyżej 25 roku życia, zarejestrowanych nie dłużej niż 24 miesiące).
Tematyka szkoleń:
- „Kierowca wózków jezdniowych z obsługą i wymianą butli gazowych” – 21 osób,
- „Prawo jazdy kategorii C” – 14 osób,
- „ABC działalności gospodarczej” – 6 osób
- „ Gotowość do zmian” – 83 osoby,
- „Murarz glazurnik” – 3 osoby,
- „Specjalista ds. funduszy strukturalnych” – 10 osób,
- „Spawacz metodą MIG i MAG” – 7 osób,
- „Stylizacja paznokci” – 11 osób.
Działanie 1.2 ( dla osób poniżej 25 roku życia, zarejestrowanych nie dłużej niż 24 miesiące)
Tematyka szkolenia:
1. „Gotowość do zmian”- 13 osób.
Szkolenia grupowe, finansowane w ramach projektu „Mazowsze 2007”
Tematyka szkolenia:
1. „ABC przedsiębiorczości”- 10 osób.
Szkolenia indywidualne, finansowane z Funduszu Pracy ( dla osób, które złożyły wniosek z prośbą o skierowanie na szkolenie z uprawdopodobnieniem pracy).
Najczęściej wnioskowana tematyka szkoleń:
- „Stylizacja paznokci”
- „Fryzjerstwo”,
- „Usługi kosmetyczne”,,
- „Wizażysta, i stylizacja wizerunku”,
- „Artystyczne układanie kwiatów”,
- „Przeszkolenie dla pielęgniarek powracających do zawodu”,
- „Montaż, naprawa i konserwacja instalacji gazowych”,
- „Kurs masażu leczniczego”,
- „Transport taksówką osobową”,
- „Spawanie metodą MIG, MAG i TIG”,
- „Operator koparki, koparko – ładowarki”,
- „Operator DTP, program Autodesk VIZ”,
- „Grafika komputerowa”,
- „Auto CAD”,
- „Hydraulik”,
- „Rzeczoznawca samochodowy”,
- „Prawo jazdy kategorii C”,
- „Prawo jazdy kategorii D”,
- „Prawo jazdy kategorii E”,
- „Instruktor nauki jazdy”,
- „Kucharz – garmażer”,
- „Uprawnienia SEP do 1kV”,
- „Jak prowadzić własną firmę”,
- „Kurs dokształcający kierowców na przewóz rzeczy”,
- „Kurs dokształcający kierowców na przewóz osób”,
- „Samodzielna księgowa”,
- „Barman – mixer”,
- „Kelner”,
- „ABC przedsiębiorczości”,
- „Pakiet graficzny WWW”,
- „Pośrednik w obrocie nieruchomości”,
- „Motorniczy tramwajów”,
- „Pedagogiczno-metodyczny”,
- „Pisanie projektów z wykorzystaniem środków UE”.
7.10 Dodatki aktywizacyjne
Dodatek aktywizacyjny to forma wsparcia mająca na celu zmotywować osoby bezrobotne posiadające prawo do zasiłku do aktywności i podejmowania decyzji dotyczącej zatrudnienia. W roku 2007 do tutejszego Urzędu wpłynęło 106 wniosków z prośbą o przyznanie prawa do dodatku aktywizacyjnego o 85 wniosków mniej niż w roku poprzednim, z których 105 zostało rozpatrzonych pozytywnie.
Wśród osób, które otrzymały dodatek aktywizacyjny było:
- 57 kobiet,
- 6 osób do 25 roku życia,
- 36 osób powyżej 50 roku życia.
7.11 Liczba osób objętych aktywnymi formami przeciwdziałania bezrobociu
Wyszczególnienie |
Na koniec 2004r. |
Na koniec 2005r. |
Na koniec 2006r. |
Na koniec 2007r.
|
Prace interwencyjne |
125 |
68 |
63 |
62 |
Roboty publiczne |
109 |
87 |
69 |
60 |
Szkolenia |
295 |
519 |
522 |
686 |
Przygotowanie zawodowe |
- |
47 |
16 |
14 |
Staże |
204 |
250 |
320 |
208 |
Poradnictwo zawodowe |
672 |
843 |
776 |
628 |
Dodatki aktywizacyjne |
- |
131 |
161 |
105 |
Środki na podjęcie działalności gospodarczej |
- |
20 |
70 |
75 |
Refundacja kosztów doposażenia i wyposażenia stanowiska pracy |
- |
- |
1 |
18 |
Razem z aktywnych form w ciągu roku skorzystało |
1 405 |
1 965 |
1 997 |
1 856 |
7.12 Europejski Fundusz Społeczny
Oprócz działań, do których został zobligowany ustawowo, Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie już od kilku lat przystępuje do realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Są to:
- Działanie 1.2 Perspektywy dla młodzieży
pn. „ Przez staż do zatrudnienia”,
- Działanie 1.3 Przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego bezrobocia
pn. „ Szansa na drugi start”.
Oba Działania są realizowane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 i zakończyły się do dnia 31.12.2007r.
Działanie 1.2 - Perspektywy dla młodzieży
W okresie sprawozdawczym kompleksowym wsparciem objęto 16 osób (10 kobiet i 6 mężczyzn), co stanowi 17,58% z ogólnej liczby beneficjentów według założeń projektu. Wszystkie te osoby zostały skierowane do odbycia stażu u pracodawcy a 13 z nich przed podjęciem stażu odbyło szkolenie pn. „Gotowość do zmian”. W okresie sprawozdawczym poniesiono koszty z tytułu zatrudnienia koordynatora na poziomie 6 083,27 zł, wydatki dotyczące ostatecznych beneficjentów projektu wyniosły 127 924,99 zł, a w kategorii innych wydatków poniesiono koszty na poziomie 18 625,23 zł.
Działanie 1.3 - Przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego bezrobocia
W okresie sprawozdawczym kompleksowym wsparciem w ramach projektu zostało objętych 81 osób (26 kobiet i 55 mężczyzn), co stanowiło 26,13% liczby ostatecznych beneficjentów projektu. Wszyscy beneficjenci, którzy rozpoczęli udział w projekcie w okresie sprawozdawczym zostali objęci wsparciem w postaci doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy przed skierowaniem ich na konkretne działania przewidziane w projekcie. W okresie objętym sprawozdaniem realizacja projektu przebiegała prawidłowo, zgodnie z założonym harmonogramem, co gwarantuje zrealizowanie celów założonych w projekcie. Poziom wydatkowania w okresie sprawozdawczym przebiegał prawidłowo i wynikał ściśle z postępu w realizacji projektu. W okresie sprawozdawczym poniesiono koszty z tytułu zatrudnienia koordynatora na poziomie 18 128,69 zł, wydatki dotyczące ostatecznych beneficjentów projektu wyniosły 117 727,91 zł, a w kategorii innych wydatków poniesiono koszty na poziomie
201 055,43 zł.
VIII. Finanse i księgowość w Urzędzie
Analiza opisowa z wykonania budżetu w Powiatowym Urzędzie Pracy w Pruszkowie na
dzień 31.12.2007r.
Dział : 851 - Ochrona zdrowia
Rozdział: 85156- Składki na ubezpieczenia zdrowotne oraz świadczenia dla osób nie objętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego.
Składki na ubezpieczenia zdrowotne oraz świadczenia dla osób nie objętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego – plan na wydatki roku 2007 określony był kwotą 1 040 000,00 zł, z czego na dzień 31.12.2007r. wydatkowano na składki na ubezpieczenie zdrowotne dla osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku kwotę złotych 1 040 000,00 - co stanowi 100% planu wydatków.
Na koniec roku 2007, pozostały do realizacji zobowiązania w wysokości 57 392,59 zł.
Dział: 853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
Rozdział 85333 – Powiatowe urzędy pracy
Przyznany plan finansowy na wydatki 2007r. wynosił 1 329 191,00 zł.
Wykonane wydatki w roku budżetowym 2007r. wyniosły 1 329 184,56 zł, co stanowi prawie 100 % rocznego planu wydatków.
Wydatki w tym rozdziale obejmują:
- wynagrodzenia osobowe - 880 216,78 zł,
- dodatkowe wynagrodzenie roczne - 58 014,47 zł,
- pochodne do wynagrodzeń - 169 135,20 zł,
/ składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy/
- odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych - 71 745,93 zł,
w tym jako główne:
zakup materiałów biurowych i druków - 13 971,29 zł,
zakup wyposażenia - 12 190,88 zł,
pozostałych materiałów eksploatacyjnych - 11 250,11 zł,
środki do utrzymania czystości urzędu - 3 443,72 zł,
- zakup usług materialnych - 108 945,95 zł,
w tym jako główne:
opłaty telefoniczne - 11 474,98 zł,
opłaty pocztowe, bankowe - 248,60 zł,
opłaty czynszowe - 74 118,65 zł,
szkolenia - 3 206,00 zł,
- usługi zdrowotne - 1 018,00 zł,
- pozostałe - 18 879,72 zł,
- zakup energii /elektrycznej, grzewczej, wodnej/ - 26 065,02 zł.
- zakup usług remontowych - 15 061,21 zł,
Na dzień 31 grudnia 2007r. pozostały do realizacji zobowiązania niewymagalne w wysokości: 70 462,21 zł.
w tym:
- zobowiązania z tyt. dod. wynagrodzenia rocznego - 59 942,32 zł,
- składki ZUS - 9 051,31 zł,
- składek na Fundusz Pracy - 1 468,58 zł.
Gospodarowanie środkami Funduszu Pracy w roku 2007 roku
Wydatki ogółem za 2007 rok zamknęły się kwotą - 9 164 900,00 zł,
w tym :
wydatki obligatoryjne :
- na zasiłki dla osób bezrobotnych - 3 414 600,00 zł,
- na składki na ubezpieczenie społeczne od zasiłków - 1 067 100,00 zł,
Środki Funduszu Pracy i Europejskiego Funduszu Społecznego na aktywne
programy łagodzenia skutków bezrobocia: - 4 403 100,00 zł,
w tym:
Środki przyznane Powiatowi algorytmem - 3 861 900,00 zł,
Środki pozyskane przez Urząd:
Program „Przez staż do zatrudnienia” - 124 100,00 zł,
Program „Szansa na drugi start” - 257 100,00 zł.
Program „Mazowsze” - 160 000,00 zł,
Programy przeciwdziałania bezrobociu ogółem - 4 343 700,00 zł
w tym:
przygotowanie zawodowe - 59 100,00 zł,
staż - 1 131 900,00 zł,
koszty szkoleń - 1 080 800,00 zł,
środki na podjęcie działalności gospodarczej - 972 200,00 zł,
prace interwencyjne - 319 300,00 zł,
roboty publiczne - 513 100,00 zł,
dodatki aktywizacyjne - 27 400,00 zł.
Doposażenie i wyposażenie stanowiska pracy - 235 300,00 zł,
Prace społecznie użyteczne - 4 600,00 zł.
w tym :
na EFS działanie 1.2 - 141 800,00 zł,
na EFS działanie 1.3 - 301 900,00 zł.
wydatki fakultatywne: - 339 500,00 zł
- dodatki do wynagrodzeń pracowników - 12 800,00 zł,
- koszty obsługi i prowizje bankowe - 85 900,00 zł,
- rozwój systemu informatycznego - 115 200,00 zł,
- poradnictwo zawodowe - 2 100,00 zł,
- szkolenie kadr organów zatrudnienia - 29 200,00 zł,
- Ø pozostałe - 94 300,00 zł
Załącznik | Rozmiar | Data wysłania |
---|---|---|
Sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie za 2007 rok | 213.14 KB | 2022-05-16 |